Hyvää tavoitetta etsimässä

Näin onnistut asettamaan hyvän tavoitteen itsellesi

Onko sinullakin käynyt niin kuin minulla, että motivoituneena ja täynnä intoa syöksytään uusien asioiden pariin? Elämäntapamuutosta lähdetään tekemään ryminällä ja tavoitteet ovat korkealla. Viikonloppu suunnitellaan ja maanantaina herätään uutena ihmisenä ja kaikki on mahdollista! Maanantai menee hyvin ja ehkä vielä tiistaikin, mutta keskiviikkona jo tökkii ja perjantaihin mennessä todetaan, että nyt on mennyt kaksi päivää niin huonosti, että ihan sama, jos viikonloppuna löysätään, onhan kohta taas maanantai ja voi aloittaa uudestaan. Tästähän lähtee ikuinen kierre ja pieleen meni.

Miten tavoitteita kannattaa lähteä rakentamaan ja miettimään, jotta ne olisivat kannustavia?

Oletko kuullut MACT mallista? Mallissa on neljä kultaista vinkkiä, jotka auttavat sinua asettamaan hyvän tavoitteen. M tarkoittaa measurable, A tarkoittaa attractive, C tarkoittaa controllable ja T time.

Tavoite vuodelle 2020

Aloitetaan Mstä. Measurable tarkoittaa sitä, että tavoitteen pitää olla mitattavissa. Joko euroissa, kiloissa, senttimetreissä, opintopisteissä jne. Jokin luku, minkä voi laskea. Kun tavoite on mitattavissa, on myös helpompi määritellä, milloin tavoite on saavutettu.

Seuraava on “attractive” – tee tavoitteesta tarpeeksi houkutteleva. Mitä houkuttelevampi, sen helpompi se on saavuttaa. Tarpeeksi houkuttelevan tavoitteen eteen on helpompi tehdä töitä.

Kolmas, C niin kuin controllable – tavoitteen pitää olla sinun kontrolloitavissa. Sinun pitää omilla teoillasi pystyä saavuttamaan tavoite. Tavoitteen pitää olla sinun käsissäsi eikä riippuvainen muiden panoksesta.

Ja viimeiseksi “time”, eli aika. Pistä tavoitteelle aikaraja, milloin tavoitteen pitää olla saavutettu. Tavoite. jolla on vain alku eikä loppua, on uuvuttavaa ja silloin on myös helpompi luovuttaa kun loppua ei näy. Aikaraja mahdollistaa myös sen, että voit hahmotella lyhyen ajan tekemiset, jotka auttavat sinua tavoitteen saavuttamisessa. Muista palkita itseäsi, kun lyhyen ajan tavoite on saavutettu.

Oma vinkkini tavoitteen asettamiseksi on, että tee siitä konkreettinen. Määrittele niin tarkasti, kuin mahdollista, mitä haluat saavuttaa. Voit verrata tavoitteen tekemistä taksimatkaan – kun taksiin kyytiin hyppäät, niin taksikuski haluaa tietää tarkan osoitteen, minne olet menossa. Ei auta kuskille sanoa, että ajetaanpa länteen tai lappiin, vaan kyllä sinun pitää tarkka loppuosoite määritellä. 

Painetestataan pari esimerkkiä MACT mallin avulla

Tavoite: Aion voittaa lotossa 2 miljoonaa euroa vuoden 2020 aikana.

Painetesti: Se on konkreettinen, se on mitattavissa, se on tarpeeksi houkutteleva ja siinä täyttyy aikarajan ehto. Mutta onko se meidän kontrolloitavissa? Ei ole, mahdollisuus voittaa lotossa ei ole meidän käsissämme.

Tavoite: Haluan rakentaa itselleni säästöpuskurin vuonna 2020.

Painetesti: Tavoite on konkreettinen, mutta voisi olla vielä konkreettisempi. Tavoite on tarpeeksi houkutteleva minulle. Tavoite on minun kontrolloitavissani ja jos vielä automatisoin tavoitteen niin, että palkasta siirtyy automaattisesti rahaa säästötilille tai pystyn esim. passiivista tuloa saamaan säästöön niin vielä parempi. Ajan aspekti täyttyy – minulla on 12 kk aikaa pyrkiä tavoitteeseen. Mutta mitattavuus jäi uupumaan. Mikä on säästöpuskurini suuruus?

Muotoillaan tavoite uudestaan ja tehdään siitä mitattava ja konkreettisempi, koska sekin osa ontui.

Jokaisella meistä tulisi olla rahaa säästössä “puskurina” – lue lisää puskurirahan tärkeydestä täältä.

Mistä saada lisää rahaa

Tavoite: Haluan vuonna 2020 säästää itselleni 5000 euron säästöpuskurin, joka voi olla rahastoissa, osakkeissa tai säästötilillä.

Voi tuntua siltä että 5000 euroa on iso haaste, siksi lähdenkin pilkkomaan asian pienempiin osiin. 5000 euroa tarkoittaa, että kuukaudessa pitää laittaa sivuun noin 417 euroa, 96 euroa viikossa ja 13,70 euroa päivässä. Jotta haaste ja tavoite tuntuu miellyttävämmältä, niin rakennan vielä välietapit itselleni. Jos pilkon tämän vielä kvartaaleittain eli 1250 euroa kolmessa kuukaudessa säästöön ja palkitsen itseni mieluisalla asialla, niin matka kohti tavoitetta tuntuu heti paljon mukavammalta. Taidanpa tehdä niin, että huhtikuussa menen hemmottelemaan itseäni day spahan, kun tavoite on saavutettu.

Tästä tuli tälle vuodelle miellyttävä haaste. Lupaan kertoa edistyksestäni matkan aikana teille.

Tove Sjöberg
Artikkelin on kirjoittanut Tove Sjöberg.