Miten Mindfullness toimii

MBB – Mind Body Bridging -tekniikka

Miten rauhoittaa levotonta mieltä ja keskittyä kaaoksessa?

Elämme stressaavia ja ahdistaviakin aikoja, kun virusuutisia tulee joka tuutista ja se on aihe, joka koskettaa meitä jokaista. Stressaavan tästä ajasta corona-viruksen kanssa tekee myös se, että se on meille kaikille täysin uusi tilanne. Meillä ei ole aikaisempaa kokemusta vastaavasta eikä näin ollen valmiita hyviksi ja turvallisiksi havaittuja toimintamalleja, joita voisimme ottaa käyttöön kuin kaupan hyllyltä.

Lohdullista on kuitenkin se, että jokainen voi siinä omassa arkiympäristössä, mikä se juuri nyt sattuu olemaan, vaikuttaa omaan mieleen rauhoittuakseen ja vähentääkseen ahdistusta ja stressiä. Mind Body Bridging on kehon ja mielen yhteistoimintaa tutkivaa ja lisäävää harjoittelua ja se sopii itsehoitoon sekä monenlaiseen asiakastyöskentelyyn. Mind Body Bridging voi olla myös osana jotain terapeuttista työskentelyä. Ennen tekniikan opettelua on kuitenkin hyvä ymmärtää jotain olennaista kahdesta tasosta, jolla ihminen toimii kaikessa tekemisessä.

Ihmisen tekemisen kaksi tasoa

Ensimmäinen taso on luonnollinen toiminnan taso, jossa teet asioita suhteellisen rauhallisesti, hyvin keskittyneenä ja levollisesti. Tässä tilassa tiedät mitä voit tehdä, mitä olet tekemässä ja olo on sekä kehossa että mielessä hyvä. Ajatukset ovat selkeät ja kirkkaat eivätkä ne sinkoile sinne tänne. Sinulla on omat voimavarat käytössäsi.

Toinen taso on kaikille tuttu stressitila, jolloin olet huolestunut, ahdistunut, et pysty keskittymään ja ajatukset sinkoilevat sinne tänne. Ajattelua leimaa myös vahvasti huoli sekä negatiiviset ajatukset. Stressitilassa tunnet kehossa erilaisia kireyksiä ja jännityksiä, saatat huomata, että hartiat ovat korvissa, tuntuu kuin päätä puristaisi vanne tai hengitys ei kulje. Stressitilassa et ole parhaimmillasi – voit kyllä tehdä asioita, mutta tekeminen saattaa tuntua väkisin puskemiselta. “Pakko saada tämä tehtyä, pakko olla ajoissa, pakko onnistua, pakko tehdä vielä tuo ja tämä” ja niin edelleen.

Miten vaurastua nopeasti?

Miten tekniikka auttaa sinua?

MBB-tekniikassa nimensä mukaan “rakennetaan silta” kehon ja mielen välille, sillä ne eivät koskaan toimi toisistaan riippumatta. Ensin aloitetaan tunnistamalla kummassa tilassa olet juuri nyt ja sitten alat oppia huomaamaan, milloin olet luisumassa stressaavaan tilaan ja mikä sen saa käyntiin? Ainoa asia joka stressitilan saa aktivoitumaan on se, kun asiat eivät mene niin kuin olisit halunnut ja toivonut. Pelkästään näiden toiveiden eli vaatimusten tunnistaminen voi olla hyvä keino pysäyttää alkava stressitila ennen kuin se edes ehtii kunnolla päälle.

Nyt kun se perusarki poikkeustilassa voi olla täysin erilaista, niin mieti, mitä toiveita sinulla on ollut sen suhteen? “Olisin halunnut käydä rauhassa töissä ja viettää perheen kanssa aikaa illalla”, “Haluaisin, että lapset saisivat olla koulussa oppimassa”, “Haluaisin, että olisimme kaikki turvassa ja terveitä”, “Haluaisin tehdä töitä, josta saan toimeentuloni”, “Haluaisin käydä iäkkään vanhempani luona, koska se on meille molemmille tärkeää”.

Hyvä uutinen on se, että meidän ei ole pakko toimia stressitilasta käsin, vaan voimme vaikuttaa siihen itse, juuri tässä ja nyt. 

  1. Tunnista, että olet luisumassa stressitilaan – alkaa ahdistaa ja hermostuttaa. Ajatukset laukkaavat ja kehossa kiristää ja puristaa.
  2. Tunnista millaisia ajatuksia sinulla on, kirjaa huolta herättävät ajatukset paperille. “Minulla on ajatus, että en selviä tästä. Minulla on ajatus, että rahat eivät riitä. Minulla on ajatus, että en keksi keinoja, miten pääsen eteenpäin. Minulla on ajatus, että kaikki on pilalla.”
  3. Palaa sitten aisteihin. Mitä ääniä kuulen juuri nyt? Miltä tuoli tuntuu allani, miltä kynä tuntuu kädessäni? Miltä kahvikuppi tuntuu, onko se lämmin vai kylmä? Tunnenko jotain tuoksuja tai hajuja? Mitä näen ikkunasta?

Pelkästään nämä asiat tekemällä voit huomata rauhoittuneesi ja voit jatkaa sitä, mitä olitkaan tekemässä.

Tämän helpon tekniikan tarkoituksena on maadoittaa ihminen myös kehoon, silloin mielikin rauhoittuu. Varsinkin tässä ajassa eletään helposti “koko ajan päässä”, kun on niin paljon informaatiota, mutta ajattelemalla lisää emme voi rauhoittaa itseämme, vaan siihen tarvitaan kehollisia keinoja, koska tunteet syntyvät ja ovat aina kehossa.

Kirjoitin aiemmin menestyksestä ja miten sen todella voi saavuttaa – vastaus on tuntemalla itsesi ensin. Lue kirjoitukseni täältä.

Milloin MBB -tekniikkaa tarvitaan?

Hallinnan tunne on tärkeää elämässä ja nyt kun se on menetetty, se aiheuttaa kaaosta mielessä. On hyvä kuitenkin muistaa, että vaikka kuinka haluamme, kaikki asiat eivät ole meidän vallassamme normiarjessakaan, muutoksia tapahtuu eivätkä kaikki suunnitelmat toteudu. Silti asiat järjestyvät, saamme tukea ja apua. Juuri nyt on hyvä luottaa siihen, että asiantuntijat tekevät parhaansa ja on turha huolehtia sellaisista asioista mihin emme itse voi vaikuttaa. Sen sijaan voi keskittyä siihen, että tekee oman olonsa paremmaksi, vaikka käyttämällä tätä tekniikkaa rauhoittumiseen. Tekniikan voi opettaa myös lapsille tai tehdä näitä rauhoittumishetkiä yhdessä lasten kanssa.

Tee harjoitus aina kun huomaat, että huolestuminen nostaa päätään, vaikka useamman kerran päivässä. Tunnista mitä ajatuksia sinulla on, mikä huolettaa? Ja huomaa, että se on vain ajatus. Huolissaan ja ahdistuneina olemme usein muualla kuin tässä hetkessä. Joko mieltä painaa joku asia menneisyydessä tai sitten huolehdimme tulevasta. Ne voi olla ihan tosiasioita, mutta ne eivät ole totta juuri nyt. Ja sitten taas palaat aisteihin – nyt kuulen kuinka kello tikittää, tunnen vaatteen tunnun ihollani, haistan kahvin tuoksun ja niin edelleen..

Lisäksi voit aina tehdä kehollisia harjoituksia. Oikaise ryhti ja seiso tukevasti omilla jaloilla ja tunne jalat lattiassa. Hengitä syvään ja tunne, kuinka sinulla on voima omassa kehossa ja hengitys rauhoittaa sekä kehoa, että mieltä. Mitä useammin päivässä pidät pieniä taukoja ja palaat omaan kehoon sekä sen tuntemuksiin, sitä paremmin palaudut stressistä ja olet enemmän läsnä tässä hetkessä. Myös silloin voit parhaiten vaikuttaa omaan oloon ja mieleen, olla rauhallinen ja toimia luonnollisessa toiminnan tasossa.

Paula Kyllönen
Artikkelin on kirjoittanut Paula Kyllönen.

Lähteet: Valmentamon Life Coaching koulutus ja psykologi, psykoterapeutti Hanna Rauanheimon haastattelu Yle Areenassa.