asioita-joista-olla-kiitollinen

Kuukauden kiitollisuuspäiväkirja

Olen viimeisten kuukausien aikana opiskellut kiitollisuudesta ja sen vaikutuksesta onnellisuuteen sekä menestymiseen. Kiinnostus lähti siitä, kun luin kirjan ”Valon antajat”, jossa käsitellään juuri kyseistä aihetta. Voin rehellisesti sanoa, että pidin aihetta ensin ”huuhaa” -juttuna. Kuinka nyt kiitollisuus voisi vaikuttaa yhtään mihinkään? Hieno asia se on ehdottomasti, mutta miten sellainen abstrakti aihe voisi vaikuttaa ihmisen elämään?

Lyhyesti sanottuna kiitollisuuden tunteminen vaikuttaa ihmisen onnellisuuteen ja sitä kautta menestymiseen. Aihetta on tutkittu psykologien toimesta, joten asia ei ole ns. höpöhöpö -juttu. Erilaisten tutkimusten avulla on huomattu, että kiitollisuutta tuntevat ihmiset tai sitä joka päivä harjoittavat ovat onnellisempia. Tämän johdosta he tekevät enemmän asioita ja sitä mukaa menestyvät sekä pääsevät tavoitteisiinsa. Kiitollisuuden on huomattu vaikuttavan jopa unen laatuun.

Kiitollisuuspäiväkirja

Eräs tapa harjoittaa kiitollisuutta on pitää kiitollisuuspäiväkirjaa. Päiväkirjaa voi kirjoittaa aamulla tai illalla – milloin itselleen sopii. Siihen voi kirjoittaa muutaman sanan tai lauseita, tyylillä ei ole kauheasti merkitystä. Millä on merkitystä, on se, että todella tuntee sen kiitollisuuden. Päiväkirjaa on hyvä pitää silloinkin, kun päivä on mennyt aivan penkin alle. Kun kaikki on kaatunut niskaan ja tuntuu, että kiitollisuuden tunteminen on kaukana. Silloin kannattaa miettiä omaa elämää, ihmisiä ympärillä ja yleisesti sitä, mitä näet ympärilläsi. Jokaiselta löytyy jotain, josta tuntea kiitollisuutta. Asian tai aiheen ei tarvitse olla iso. Voit olla kiitollinen vaikkapa auringosta, jos se on paistanut päivän aikana, koirastasi tai kiireettömästä aamusta.

kiitollisuuden-maaritelma

Pidin kiitollisuuspäiväkirjaa kuukauden ajan. Muistan, kuinka lapsena alakouluikäisenä yritin pitää tavallista päiväkirjaa, mutta ei se luonnistunut. Tuntui hassulta kirjoitella ylös, mitä kaikkea oli päivän aikana tapahtunut. Hassulta tuntui pitää myös kiitollisuuspäiväkirjaa, aluksi. Vanhemmiten olen alkanut pitämään kirjoittamisesta, joten kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittaminenkin alkoi luonnistua aika nopeasti.

Päätin kirjottaa kiitollisuuspäiväkirjaa iltaisin. Tämä ihan sen vuoksi, että aamuisin ei oikein aivotoiminta ole niin vikkelää, että kirjoittaminen luonnistuisi sukkelasti. Halusin kirjoittaa iltaisin myös sen vuoksi, että testasin unenlaadun. Kolmas syy oli se, että tuntui luontevalta kirjoittaa ennen nukkumaanmenoa, mistä olen kiitollinen kuluneesta päivästä.

Oliko kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamisesta hyötyä?

Kirjoitin päiväkirjaan päivämäärän ja aloitin lauseen aina ”Tänään olen kiitollinen…” Riippuen päivästä kirjoitin yhdestä kolmeen lausetta ja mietin, mitä päivän aikana tapahtui sellaista, mistä voin todella olla kiitollinen. Yksi päivä tekstiä tuli sujuvasti, toinen päivä ei niinkään. En kirjoittanut kiitollisuuspäiväkirjaan joka päivä. Jos olin yötä jossain muualla, huomasin, että kaipaan päiväkirjan kirjoittamista. Siitä oli alkanut tulla tapa.

Kiitollisuuden harjoittaminen vaikuttaa vahvasti myös menestykseesi, lue tästä miten.

Joka kerta, kun aloitin kirjoittamaan päiväkirjaan, huomasin ilon tunteen itsessäni. Tätä en osaa selittää, mistä se johtui. Kai se oli sitä onnellisuutta, joka kiitollisuuden tunteesta tulee. Päiväkirjan kirjoittamisen aikana olen ollut selvästi toimeliaampi, olen nukkunut paremmin ja olen ollut levollisempi. Tuntuu, että päivän aikana saan paljon aikaiseksi ja ajatukset rullaavat paremmin. Nukkumaanmenokin on levollisempaa, kun olen kirjoittanut päiväkirjaan. Unen suhteen en heräile yöllä enää niin kuin ennen. Voin siis todeta, että kyllä kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamisesta on ollut hyötyä ja aion jatkaa sen kirjoittamista.

Haluan haastaa nyt sinut kokeilemaan kiitollisuuspäiväkirjan kirjoittamista! Minulle siitä oli hyötyä, joten kannustan sinut nyt mukaan. Otatko haasteen vastaan? 

Marjut Tossavainen
Artikkelin on kirjoittanut Marjut Tossavainen.