kuinka-saada-auto-halvalla

Kassavirtapositiivinen auto! – Totta vai tarua?

Tänään on se iloinen päivä, jota olen jännityksellä odottanut, kun ensimmäiset 6 kuukautta auton omistajana tulee täyteen. Olen odottanut tätä päivää, että saan tältä ajalta laskettua yhteen kaikki autoon liittyvät kulut ja myös sen tuomat tulot.

Mennään ajassa vähän taaksepäin, joulukuuhun 2019. Olin hakenut uutta työpaikkaa, käynyt haastattelussa ja juuri ennen joulua sain puhelinsoiton, jossa minulle kerrottiin, että minut oli valittu hakemaani työhön! Aloittaisin siis tammikuussa 2020 lastensuojelun avopalveluissa, joka tarkoittaa kotiin vietävää apua sekä tukea lapsiperheille. Jo hakiessani tuohon tehtävään minulla oli tiedossa, että työ edellyttää oman auton käyttömahdollisuutta. Autottomuus ei estänyt minua hakemasta paikkaa, sillä ajattelin, että jos saan työn, niin auton saa kyllä hankittua.

Niinpä vuosi starttasi tammikuussa elämäni ensimmäisen auton hankinnalla! Sain onneksi apua tarpeisiini sopivan auton etsintään, mietin budjetin ja otin muutaman tonnin pankista lainaa. Sopiva auto löytyi yllättävän helposti ja nopeasti – ja hyvä niin, sillä uusi työ alkoi 9.1. jolloin auto oli oltava käytössä.

Mihin tarvitsin autoa ja mitä tuloja sekä kuluja se minulle toi?

Koska teen kotikäyntejä perheisiin omalla autolla, työhön liittyvät kilometrit maksetaan minulle kilometrikorvauksina. Ajelen paljon yksin asiakkaalta toiselle, joskus joku työkaveri tai asiakas voi olla kyydissä. Normaali kilometrikorvaus on tänä vuonna 0,43€ /km ja kyydissä olevien lisähenkilöiden osalta korvaukseen lisätään 3 senttiä/km. Näitä tuloja lähdin siis seuraamaan jo heti alusta alkaen.

Kuluina on tietysti auton lainanlyhennys kuukausittain, joka on 165,00€. Maksuaikaa lainalle otin 3 vuotta. Myös auton vakuutukset ja ajoneuvovero on jaettu kuluiksi tasaisesti koko vuoden ajalle. Lisäksi kuluihin on tullut muut auton tarvikkeisiin ja mahdolliseen korjaukseen liittyvät kulut.

Auto on Volkswagen Golf vuosimallia 2006. Auto on ihan perus työkäyttöön hankittu auto, en halunnut sitoa siihen yhtään enempää rahaa, kuin on välttämätöntä. Kriteereinä auton hankinnalle oli tietty hintahaarukka, varusteina sisätilapistoke, hyvät renkaat ja turvallisuus. Etsinnässä oli auto, jolla on ajettu 150 000-200 000 km. Auto sinällään ei ole minulle tärkeä – se on vain väline työhön ja sillä pääsee turvallisesti paikasta toiseen. Aiemmin elämässäni en ole missään vaiheessa niin paljon tarvinnut autoa, että olisin sen hommannut. Ja hyvä niin. Olen säästänyt siinä pitkän pennin.

Mitä kaikkia kustannuksia auton omistamiseen liittyy, lue tästä.

Mutta nyt, kun auto on olemassa, se tuo tietynlaista vapautta ja helppoutta elämään, vaikka osittain kärsin myös siitä, että joudun istumaan autossa niin paljon. Aikaa liikunnalle on jäänyt paljon vähemmän, kun vertaa siihen, että aiemmin kuljin kaikki matkat kävellen tai pyörällä. Joskus tarvittaessa bussilla. Eli hyvät ja huonot puolet on tulleet jo tutuiksi.

Tarkastelujaksolla tammikuusta kesäkuun loppuun auton kuluihin on siis laskettu bensa, auton vakuutukset ja verot sekä autolainan lyhennykset. Myös tuulilasia on korjattu. Lisäksi kuluihin on laskettu autoon ostetut varusteet: sisätilanlämmitin, lumiharja, polttimoja ja moottoriöljyä sekä uusi öljynsuodatin. Hankinnoissa olen tehnyt vertailua, mutta esimerkiksi öljynsuodattimen ostin kalleimmasta päästä – noin 10,00€ eikä öljykään ollut halvinta, vaan ostin mieluummin laadukasta.

Bensan hinnan kanssa kävi kannaltani onnellisesti tänä keväänä, sillä bensan hinta alkoi laskea rajusti koronaviruksen ansiosta. Niinpä, kun tankkaan halvemmalla, mutta saan kilometreistä tuon vakiokorvauksen 0,43€/km, niin minulle jää tässä tapauksessa enemmän rahaa. Tätä kirjoittaessani bensan hinta on kuitenkin tullut jo ylöspäin kaikista alhaisimmista hinnoista. Seuraan bensan hintoja ja kun ajelen paljon, niin tankkaan siellä missä on paras hinta. Parhaimmillaan olen kuitenkin saanut laskuttaa noin 700,00€/kk kilometrikorvauksia ajokilometrien ollessa reilun 1 300km/kuussa. Ja laskutettavaa tulee sitä enemmän, mitä enemmän ajokilometrejä töissä syntyy. Töitä on kyllä riittänyt, joten autolle on todellakin ollut tarvetta.

Varsinaiset laskelmat tarkastelujaksolta

Bensaan on mennyt 862,00€

Lainanlyhennyksiin 825,00€

Vakuutuksiin 400,00€

Ajoneuvoveroon 135,00€

Lasinkorjaukseen 100,00€

Öljynvaihtoon (työ tehty itse) 75,00€

Muihin hankintoihin 60,00€

YHTEENSÄ 2 457,00€

Tuloina kilometrikorvaukset, joita olen laskuttanut koko tarkastelujaksolta yhteensä 2 807,00€.

Tulot 2 807,00€ – menot 2 457,00€ = 350,00€. Näin ollen pääsin plussan puolelle tällä ensimmäisellä kuuden kuukauden jaksolla!

Huomioon täytyy lisäksi ottaa seuraavat seikat

Bensaostot sisältää 2 omaa pidempää reissua vapaa-ajalla, joihin olen tankannut yhteensä noin 120,00€ edestä bensaa. Näistä en tietenkään saa kilometrikorvauksia. Jos nämä omat reissut vähennettäisiin kuluista, tulos olisi 120,00€ enemmän plussalla, kuin nyt – eli yhteensä 470,00€.

Ja koska ajan töihin autolla, saan tehdä myös kuluvan vuoden verotuksessa työmatkavähennyksen, joka sinällään tuo myös rahaa takaisinpäin. Kodin ja työpaikan välillä ei siis makseta kilometrikorvausta, vaan se huomioidaan verotuksessa työmatkavähennyksenä.

mista-voisin-saastaa

Lisäksi näissä kuluissa on sisällä kaikki omat ajot, joita on muu asiointi autolla (pääosin lyhyitä matkoja), kuten viikonlopuksi kakkoskotiin ajamani matkat. Autolla en kyllä mielelläni lähde enää työpäivän jälkeen liikenteeseen, joten jos mahdollista, kuljen harrastuksiin ja kauppaankin todella mielellään kävellen tai pyörällä, että saan liikuntaa sekä raitista ilmaa. Lisäksi jaksolle mahtui myös viikon loma, jolloin työssä ajettuja kilometrejä ei tietenkään kertynyt. Autolainaa lyhentämällä maksan autoa myös itselleni, vaikkakin auton arvo laskee ajan saatossa.

Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen, että ensimmäiset kuusi kuukautta on mennyt näin ja auto on tuonut minulle rahaa, vaikka kulujakin on paljon. Kulut tulevat olemaan suurin piirtein samat myös loppuvuoden, sillä lainanlyhennykset ovat tasaeriä sekä vakuutukset ja muut maksut on jaettu tasaisesti koko vuodelle. Ja koska olen aloittanut tässä työssä vasta tammikuussa, asiakasmäärä vakioitui vasta maaliskuun tienoilla siihen, mitä se kuukausitasolla tulee jatkossakin olemaan. Eli jatkossa kilometrikorvaukset tulevat olemaan keskimäärin vähän enemmän, kuin mitä tällä ajanjaksolla on ollut.

Sijoitusmielessä en tietenkään autoa ole hankkinut, vaan sen takia että työ, minkä se mahdollistaa, tuo minulle palkan.

Lopuksi otsikon kysymykseen vastauksena: kassavirtapositiivinen auto voikin olla totta!!!

Paula Kyllönen
Artikkelin on kirjoittanut Paula Kyllönen.