Henkilöbrändin merkitys

Henkilöbrändi – tie tuntemattomasta tunnetuksi

Brändi tarkoittaa tavaramerkin ympärille muodostunutta myönteistä mainetta ja mielikuvaa. Brändin arvo muodostuu nimen tai logon tunnettavuudesta, asiakkaiden merkkiuskollisuudesta sekä brändin mukanaan tuomasta laadukkuuden tunteesta. Brändi on yhteenveto tuotteen ja/tai palvelun sisällöstä, tai identiteetistä. Brändi tekee tuotteesta/palvelusta houkuttelevan ja tunnetun. Onnistunut brändi tuo tuotteelle lisäarvoa ja vahvistaa käyttäjiensä identiteettiä.

Henkilöbrändäyksessä brändäyksen kohteena on henkilö itse – ihminen, joka rakentaa tietoisesti ammattimaista julkisuuskuvaansa. Henkilöbrändi on ihmisen maineen, imagon ja taitojen yhteenveto, useimmiten elämän mittainen matka, joka elää kuten sinä. Se vaatii päivitystä matkan varrella. Tavoitteena on saada ihmiset erityisesti kokemaan, näkemään ja tuntemaan sekä ennen kaikkea erottamaan sinut muiden joukosta positiivisella tavalla.

Mitä tarkoittaa brändäys?

Miten henkilöbrändi luodaan?

Henkilöbrändiä rakennetaan yleensä tietoisesti ja pitkäjänteisesti, mutta lisäksi se muuttuu ja muovautuu myös tiedostamatta ajan kuluessa. Aiemmin henkilöbrändäys on Suomessa ollut tuttua lähinnä poliitikkojen, ”julkkisten” tai nimekkäiden yritysten piireissä, mutta sosiaalisen median laajentuminen on mahdollistanut sen myös koko kansalle. Tänä päivänä henkilöbrändäyksen mahdollisuus on siis oikeastaan ihan jokaisella.

Henkilöbrändin luominen vaatii kuitenkin paljon monipuolista työtä, hyvää itsetuntemusta ja valmiuksia toteuttaa omannäköinen brändi oikealle kohderyhmälle. Omat arvosi ja ominaisuutesi ovat tärkeässä asemassa ja sinun tulee tunnistaa ne, jotka haluat ottaa osaksi omaa brändiäsi. Sinun täytyy hallita omat tunnetaitosi ja täten voida vaikuttaa brändilläsi myös kohderyhmän tunteisiin, jotta he haluavat tarvittaessa palkata juuri sinut – eikä vieressä olevaa kilpailijaa. Sinun täytyy pyrkiä antamaan paras mahdollinen tai jopa vielä vähän parempi arvo asiakkaalle, kuin kilpailijasi.

Näiden lisäksi on tärkeää kyetä ottamaan vastaan palautetta – sekä positiivista että negatiivista ja hallita palautteiden käsitteleminen. Jotta henkilöbrändisi kasvaa ja tulee tunnetuksi, sinun tulee olla mieluiten aina askel edellä muita, eli seuraat kilpailijoita sekä asiakkaita ja vastaat asiakkaiden odotuksiin aina vähän paremmin, kuin mitä he odottavat tai mitä he saavat ehkä mahdolliselta kilpailijalta. Henkilöbrändin luominen ja sen ylläpitäminen ei siis välttämättä ole ihan helppoa, vaikka se mahdollista onkin.

Kun suunnittelet brändiäsi, pohdi ainakin seuraavia kysymyksiä. Mikä on brändin tavoite (visio)? Miksi brändi on olemassa (missio)? Mikä on brändin kohderyhmä ja/tai kenelle se on tehty? Mikä on brändisi rooli kuluttajan elämässä ja minkälaista arvomaailmaa se edustaa? Minkälaista lisäarvoa voit antaa asiakkaallesi? Mitä haluat saada aikaan? Päätä, mistä asiasta sinut tunnetaan ja tunnistetaan. Pohdi valmiiksi myös oma tarinasi, sillä sitä sinulta tullaan kysymään, mistä kaikki sai alkunsa. Se on myös sinun tarinasi, todellinen ja uniikki, jota ei kukaan muu voi kopioida.

Myös ulkoinen julkinen kuva ja mielikuvan luominen asiakkaalle on tärkeä suunnitella tarkkaan, jotta se on helppo muistaa ja jää ihmisten mieliin. Mieti mistä sinut tunnistaa medioissa – logot, värit, tekstien fontit ja niin edelleen. Onko sinulla jokin oma arvolupaus tai brändilläsi slogan, jonka ihmiset muistavat ja yhdistävät juuri sinuun? Voit myös ottaa käyttöösi brändiliitännäisen, jonka avulla saat lisähuomiota nimellesi. Kuten esimerkkeinä mieleeni tulevat Pasi Rautio ”Myyntikuiskaaja / TuplaPasi”, Katleena Kortesuo ”Suomen kallein siivooja” tai Juha” Vauhtipyörä” Ahola. Myös pukeutuminen ja imago on otettava huomioon, sekä esiintyminen yleensä niin kuvissa, videoilla kuin sosiaalisessa mediassa muutenkin.

Mitä brändäys on?

Rakenna, ylläpidä ja kehitä brändiäsi

Henkilöbrändisi rakentaminen ja sen markkinointi on tärkeässä osassa toimintaa, kuten myös sen suunnittelu on oleellista toiminnan kannalta. Vaikka henkilöbrändi on useimmiten henkilökohtainen, niin voit ja kannattaakin sen rakentamiseen ottaa mukaan myös ulkopuolisia ihmisiä ja tekijöitä. Sinulla on mahdollisuus tehdä markkinointisi kokonaan itse tai voit mahdollisesti ulkoistaa sen jollekin toiselle. Tarvitset kuitenkin omia sosiaalisen median kanavia, sivuja sekä mahdollisesti oman domainin.

Verkostoituminen auttaa sinua brändäyksessä – lue lisää mietteitäni verkostoitumisesta täältä!

Alkuun voit aloittaa vaikka vain omalla verkkosivulla, mutta pidemmällä tähtäimellä on hyvä laajentaa muillekin sosiaalisen median kanaville, jotta saat näkyvyyttä mahdollisimman monessa kanavassa. Tärkeää on, että pidät jokaisen sivuston linjassa toisiinsa – esimerkiksi kaikissa on yhtäaikaisesti sama profiilikuva. Jotta henkilöbrändisi menestyy, sinun tulee olla ja liikkua myös siellä, missä kohderyhmäsi on, sosiaalisen median ulkopuolellakin! Ole paikalla, kun sinua tarvitaan ja sinut halutaan tarjoamaan palveluitasi! Hallitse ja kehitä! Vaikka henkilöbrändi luodaan, on tärkeintä, että sinä olet kaikesta huolimatta juuri se oma positiivinen ja paras itsesi – henkilö, joka seisoo vahvana brändisi takana.

Pirjo Ruhkala
Artikkelin on kirjoittanut Pirjo Ruhkala.