Mitä Goal Mapping on?

Goal Mapping

Oletko miettinyt erilaisia tapoja, joilla voisit vahvistaa matkaasi kohti unelmaelämääsi? Yksi kokeiltavan arvoinen keino on Goal Mapping. Sen on kehittänyt vuonna 1995 Brian Mayne, jonka missiona on vaikuttaa 7 miljoonan ihmisen elämään. Hän onkin jo auttanut yli neljää miljoonaa ihmistä yli 30 maassa saavuttamaan unelmansa, liittyivätpä ne sitten vaurauteen, terveyteen, koulutukseen, painonpudotukseen tai urheiluun. Goal Mapping -menetelmää voikin käyttää minkä tahansa unelman tavoitteluun. Se on apuna myös silloin, kun et vielä tiedä, mitkä ovat unelmasi ja haluat kirkastaa niitä.

Brianin oma elämä ei ole ollut aina pelkkää ylämäkeä. Hän menetti 80-luvun lopulla yrityksensä kaaduttua tulonsa, kotinsa ja avioliittonsa. Hän oli 29-vuotias, jolla oli miljoona puntaa velkaa, eikä hän edelleenkään osannut kunnolla lukea tai kirjoittaa. Ollessaan tuossa surkeassa jamassa, hän keksi avaimen menestykseen: voit muuttaa elämäsi muuttamalla ajatuksesi ja tunteesi.

Ajattelumallimme määrittää tulevaisuuttamme – eli jos tahdot muuttaa tulevaisuuttasi, täytyy sinun muuttaa ajattelumalliasi. Lue lisää erilaisista ajattelumalleista täältä.

Mikä tämä menetelmä sitten on?

Goal Mapping auttaa sinua kehittämään ajattelutapaasi, eli miten suhtaudut asioihin. Suurin osa niistä keinoista, joita käytetään tavoitteiden asettamiseen, perustuvat hyvin pitkälti aivojemme loogisiin toimintoihin, kuten tavoitteiden listaamiseen ja toisteluun. Menetelmässä hyödynnetään myös aivojen hahmottavia toimintoja, kuten visuaalisuutta, mielikuvitusta ja tunteita.

Tunteet vaikuttavat voimakkaasti motivaatioon ja visuaalisen puolen käyttäminen saa molemmat aivopuoliskot työskentelemään tavoitteiden saavuttamisen apuna. Näin aktivoidaan tehokkaasti käyttöön alitajunta, joka todellisuudessa ohjaa käyttäytymistämme ja valintojamme.

Kun tietoinen päätös tavoiteltavasta unelmasta on tehty, alitajunta alkaa vaikuttaa päätöksen muuttamiseen ensin asenteeksi, sitten toiminnaksi ja lopulta saavutukseksi.

Miten Goal Map tehdään?

Goal Mapping -vaiheet

Askel 1: Unelmoi mitä haluat saavuttaa.

Visualisoi, että elämäsi on jo sellaista, kuin haluat sen olevan. Anna ajatusten leijua vapaasti. Voit olla ja saada kaiken, mitä haluat. Sulje silmäsi ja kuvittele tarkkaan, millainen unelmaelämäsi on. Kirjoita muistiin viisi asiaa, mitä tuli mieleesi.

Askel 2: Järjestä tavoitteet niin että päätavoite on ensimmäisenä.

Tunnista luettelostasi ykköstavoite. Se, joka ikään kuin mahdollistaa kaikki muut tavoitteet. Kirjoita tavoitteesi positiivisessa ja preesensmuodossa.

Askel 3: Muuta tavoitteet kuviksi

Tämä on tärkeää, jotta aktivoit oikean aivopuoliskosi ja yhdistät sen alitajuntaasi. Tämä ei ole piirustuskilpailu – voit piirtää vaikka tikku-ukkoja, koska alitajunta ei ole niin turhan tarkka kuvien visuaalisesta laadusta. Tai vaihtoehtoisesti voit käyttää netistä löytämiäsi valmiita kuvia.

Askel 4: Tunnista tunteet unelmien takana.

Juuri tunteet antavat ajatukselle tarkoituksen ja ne toimivatkin polttoaineena motivaatiolle. Logiikka ei koskaan motivoi, vaan se on aina tunne. Tunnista tunneperäiset syyt, miksi haluat saavuttaa tavoitteesi – esim. rakkaus, vapaus, perhe.

Askel 5: Määritä missä aikataulussa aiot saavuttaa tavoitteesi.

Jos et aseta unelmallesi määräaikaa, se on pelkkä toive.

Askel 6: Määritä mitä sinun tulee tehdä saavuttaaksesi ykköstavoitteesi. 

Järjestä tehtävät asiat niin, että ensimmäiseksi tehtävä asia tulee alimmaiseksi. Myös omat ominaisuutesi tai taitosi voivat olla resurssina.

Askel 7: Mieti kuka voisi auttaa sinua.

Voiko joku auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi ja miten? Tarvitset varmasti muiden apua unelmasi saavuttamisessa. Esim. perhe, ystävät, valmentaja.

Mihin Goal Mappia tarvitaan

Eli toiselle pohjalle kirjoitat kaikki yllämainitut vaiheet ja toiselle pohjalle piirrät ne. Lopuksi allekirjoita Goal Mappisi. Aseta molemmat karttapohjat sopivaan paikkaan, mistä näet ne joka aamu, kun heräät. Eikä ole haitaksi vaikka katsoisit karttoja nukkumaan mennessäkin. Toimi näin vähintään 30 päivän ajan. Näe se, sano se ja tunne se. Näin se kiinnittyy alitajuntaasi.

Oman Goal Mappisi suunnittelemalla alat ottamaan oman kohtalosi omiin käsiisi. Sinä päätät, sinä toimit. Olet itse oman elämäsi ohjelmoija. Kyseessä on sinun elämäsi ja sinun pitää olla kuljettajan paikalla. Koska olet kirjannut ja piirtänyt askeleet, joita sinun tulee ottaa saavuttaaksesi unelmasi, yksinkertaistat päätöksentekoa. Polku toimintaa kohti on selkeä – päätökset ovat helppoja.

Lisäksi Goal Mapping auttaa sinua tuntemaan itsesi. Se on kuin peili, joka heijastaa sinulle oman sisimpäsi. Mikä on todella tärkeää sinulle? Mikä tekee sinut onnelliseksi? Minkä olet suoraan sydämestäsi kirjannut näkyvään muotoon, sitä kohti sinun tulee mennä.

Kokeile itse ja katso mitä tapahtuu.

Suomenkieliset Goal Mapping -pohjat voit ladata täältä: https://static1.squarespace.com/static/535e34dfe4b0b4cb5133b4e9/t/547dcc6de4b005bddc8a860d/1417530477571/Brian+Mayne+GM+worksheets+FIN.pdf

Nykypäivänä monelle FIRE on yksi elämän suurimmista tavoitteista. Jos et ole ennen kuullut, mitä tarkoittaa FIRE tai firettäminen – pääset lukemaan aiheesta lisää tästä.

Mervi Palomäki
Artikkelin on kirjoittanut Mervi Palomäki.