auto-kallis-investointi-muttei-kuitenkaan-sijoitus-rahastoori

Auto – kallis investointi, muttei kuitenkaan sijoitus

Olet varmasti kuullut monesti lauseen: ”Auto on huono sijoitus”. Suomenkielessä sanalla ”sijoitus” on kuitenkin kaksi merkitystä: Voit sanoa sijoittaneesi rahasi esimerkiksi merkkilaukkuun, tarkoittaen yksinkertaisesti sitä, että olet ostanut kalliin laukun eikä tarkoituksena ole tehdä laukulla sen koommin rahaa. Olet vain laittanut rahaa kiinni haluamaasi laukkuun. Osakkeita, rahastoja ja sijoitusasuntoja ostetaan ja silloinkin sanotaan: ”Sijoitin osakkeisiin”. Tällöin toki toivotaan sijoituksen myös tuottavan rahaa. Eli tavallaan mikä tahansa osto on rahojesi sijoittamista!


Perehdytään nyt enemmän tuohon läpikulutettuun lauseeseen autosta sijoituksena. Vaikka tavallaan sijoitat rahasi autoon, normaali käyttöauto ei ole sijoitus. Mietitkö ostaessasi autoa, että paljonko auto tuottaa sinulle rahaa vaikkapa 5 vuoden päästä? Pohditko, että ostat haluamasi auton vasta ensi viikon alussa, jolloin sen hinta saattaisi olla hitusen matalampi? Tutkitko auton valmistajan tarkkaan ja tarkistat, maksavatko he kenties osinkoa? Todennäköisesti et.

Sen sijaan mietit mikä käyttövoima sopisi sinun tarpeisiisi parhaiten. Pohdiskelet, mahtuisitko tavaroinesi hieman pienempään autoon vai tarvitsisitko useita mökkireissuja ajatellen sittenkin maasturin, joka kulkee tiellä kuin tiellä. Hintoja saatat vertailla netin eri myyntiportaaleissa, mutta tiedostat ettei yksittäisen auton hinta heittele päivittäin (kuten osakkeet). Tarkistat auton lisävarusteet, ettet maksaisi turhasta.



Huomioi, että auton ostohinnan lisäksi sinulle tulee muitakin lisäkustannuksia

Auto on käyttötavaraa, aivan kuten sohva, kahvinkeitin, ruokapöytä, vaatteet jne. Se kuluu käytössä ja vaatii huoltoa pysyäkseen kuosissa. Aivan kuten vaatteet tai kahvinkeitin – keittimestä on poistettava kalkit aika ajoin ja vaatteetkin pysyvät paremmassa kuosissa, jos niitä tarvittaessa pestään ja silitetään. Auto ei tosin ole kaikille pakollinen ja yleensä auton oston tullessa ajankohtaiseksi tuleekin punnita tarkkaan, mikä auto on hintaluokaltaan omaan budjettiin sopiva (mukaan lukien tulevaisuuden huolto- ja korjauskulut, vakuutusmaksut, verot) ja omaan käyttötarpeeseen soveltuva.

Mistä kannattaisi lähteä kysymään apua autokauppoihin?

Kun auton ostoa harkitaan, moni kysyy apua oikeanlaisen auton ostoon somesta ja kaikki me tiedämme sen tosiasian, että mielipiteitä ja kokemuksia autoista on yhtä paljon kuin on autonomistajia – eli miljoonia kun puhutaan suomalaisista. Jollekin Toyota on ollut varma luottopeli, joka ei koskaan ole jättänyt tielle, mutta jonkun mielestä Toyota ruostuu nopeammin kuin vaikkapa Mazda. Kokemuksia on toki aina hyvä kysyä, mutta valitettavan usein siinä saa vain oman päänsä sekaisin merkeistä, malleista ja moottoreista.

Aivan kuten kosmetiikkamyymälöissä, elektroniikkaliikkeissä ja vaatekaupoissa – on autoliikkeissäkin myyjät juuri sitä varten, että he auttavat sinua oikeanlaisen auton löytämisessä. Valitettavasti automyyjiä on kautta aikojen haukuttu huijareiksi ja tämä stereotypia vaikuttaa meihin edelleen. Syy tähän huijarimaineeseen piilee siinä, että myyjää usein syytetään ostettuun autoon myöhemmin ilmenneistä vioista, vaikka automyyjä ei pysty ennustamaan tulevaisuutta. Aivan kuten vaateliikkeessä myyjä ei voi tietää, ratkeaako paidan sauma muutaman käyttökerran tuloksena.

Välty suuremmilta pettymyksiltä – varaudu henkisesti auton äkilliseen hajoamiseen

Autoon tietysti kuluu enemmän rahaa kuin vaatteisiin, siksi sen ostoa harkitaan tarkkaan ja auton äkillinen hajoaminen tietysti harmittaa enemmän kuin vaikkapa mainittu sauman ratkeaminen. Käytettyä autoa ostaessa on kuitenkin muistettava, että olet ostanut nimenomaan käytetyn tuotteen, jossa osat ovat jo valmiiksi kuluneita ja kuluvat osat tarvitsevatkin vaihtoa säännöllisesti. Huoltokirjasta näet, mitä osia viimeksi autoon on vaihdettu ja pystyt sen kautta (tai kysymällä automyyjältä) arvioimaan, mitä osia kannattaa tai pitää huolto-ohjelman mukaan vaihtaa seuraavaksi.

Uudessa autossa on aina valmistajan takuu, jonka piiriin kuuluu lähestulkoon kaikki pienetkin viat, joita autoon voi ilmetä. Polttimot & jarrut ovat uusissa autoissa niitä selkeitä kuluvia osia. Toki jos polttimoita täytyy vaihtaa usein tai jarrut laahaavat/pitävät omituista ääntä, kannattaa uusi auto käyttää merkkiliikkeessä tarkistettavana, jos autossa onkin jokin vika, joka kuuluu takuun piiriin.

Millainen auto nostattaa arvoaan vuosittain?

Arkipäiväiseen käyttöön tuleva auto ei siis ole sijoitus, koska sitä käytetään omaan tarpeeseen ja käytössä auto kuluu. Klassikkoauto, kuten 50- tai 60-luvun jenkkiauto sen sijaan nostaa arvoaan vuosittain. Arvonnousu johtuukin juuri siitä, että tiettyä korimallia on valmistettu aikanaan vain 200 kappaletta ja lisää ei ole tulossa. Monesti harrastelijat ostavatkin täysin raadoksi kutsuttavan klassikon, kunnostavat sitä monia vuosia ja kun auto on vihdoin ajo- ja esittelykuntoinen – on siihen palanut jo vähintään 5-numeroinen summa rahaa pelkästään osiin (jotka nekin ovat melkolailla kiven alla!).

Auton kunnostus & kunnostuksen jälkeinen ylläpito kuitenkin kannattaa, koska hyvin pidetty klassikko saattaa kymmenessäkin vuodessa viisinkertaistaa hintansa. Tällöin sinulla on mahdollisuus tienata auton kunnostukseen käytetyt rahat takaisin. Monesti näistä kunnostetuista ”raadoista” tulee kuitenkin niin rakkaita kunnostajalleen, että myynti ei tunnu ajankohtaiselta ikinä. Varsinkin jos auton on kunnostanut alusta loppuun itse, tunneside monella harrastelijalla on autoonsa rikkomaton.